onsdag 13 januari 2010

Man in the mirror

Har ni gett några nyårslöften?

Mitt nyårlöfte för år 2010 löd, inför de flesta av mina närmaste vänner, att

1) jag ska vara en mera hjälpsam medmänniska
2) jag ska vara en gladare person

Men igår fick jag lov att ändra lite, lägga till. Därför lyder, till allas känndeom, tredje delen såhär:

3) jag ska sluta, helt och hållet, med fördomar.

Jag är en person som alltid har föraktat fördomar - de tjänar inget syfte, har jag resonerat.

Men igår när jag gick hem från gymmet mötte jag en tjej något/några år äldre än jag själv och vad jag antar var hennes pojkvän. Min första tanke om denna totala främling var: "vilken sur människa".
Och direkt efter att denna tanke passerat mitt värdelösa hjärninnehåll slog det mig: varje gång jag möter en främling gör jag ett antagande, på inte någon som helst basis whatsoever. Min följande tanke var. "hon kanske bara hade en dålig dag". Men det rättfärdigar inte min första tanke. I den stunden bestämde jag mig för att gör en ändring i mig själv.



I'm starting with the man in the mirror,
I'm asking him to change his ways,
And no message could have been any clearer,
If you wanna make the world a better place
Take a look at yourself and make the change

Från den stunden bestämde jag mig för att bara tänka gott om
människor jag möter första gången.

Kanske vi alla kunde göra det samma och tillsammans försöka
minska världens hat.


c

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar