måndag 22 mars 2010

Efter belöning kommer bestraffning.

Hade ett riktigt lyckat jobbpass idag, liksom förra veckan. Trodde jag.

Crawl/frisim.

De två första grupperna gick jättebra, och det är så otroligt belönande för mig som simlärare att få se barnens utveckling. Snart börjar jag ha kännt dem ett läsår och alla har blivit så mycket duktigare och mindre rädda. Vissa har växt på längden så enormt mycket, andra i personlighet.

Brädor är bra hjälpmedel för sparkövningar.

En annan sak är att barn är så otroligt öppna och ärliga. T.ex. fick jag medsamma veta idag att en flicka skulle bli storasyster (alltså inte av föräldern utan av henne). Och i bastun gick diskussionen (bland 5-6-åringar!) kring att de inte längre var rädda för djupare vatten, att det inte gjorde någonting om de hamnade på djupt vatten vid stranden i sommar för nu kan de simma.
En liten flicka berättade att hon inatt drömde at
t hon föll i Aura å, och huvudet for under vattnet, men det gjorde ingenting, för hon sparkade upp till ytan. (Samma flicka har tidigare varit enormt rädd för att doppa huvudet, nu simmar hon flera meter.)

Simlärarpaitan på...

Det känns också bra när föräldrarna tackar och berömmer, säger att den här kvällen går deras barn och längtar till hela veckan.


Bröstsim = jättesvårt.

Sista gruppen var dock helt hemsk. Ingen lyssnade. Vissa förstår inte svenska, känns det som. Man kan upprepa tydliga instruktioner tio gånger och ändå blir det inte klart. De skriker och härjar och skvätter.
Jag försöker se det positivt, att de kommer till sim- och lekklubben för att det är så roligt i vattnet, och då blir de så exalterade och glömmer bort sig. Och de är duktiga, de som följer instruktionerna, verkligen. Men ibland får de en att helt tappa tron på sig själv.

Fjärilssim, så svårt/onödigt att det egentligen inte tas upp mera.

Här är bilder från sommaren 08 då jag jobbade som simlärare, hittade inte fjolårets blider som är jättebra och tagna från Kronvik simstrand. Haha, int så fina på mig "in action". ;)

c

Livräddningshoppet. Livräddningen är roligaste på hela simkursen att lära ut.

Obs! De här bilderna är alla tagna från "duktigaste" gruppen, alltså de som tar talang, kandidat och magister (primus). Med dem simmar jag ungefär varannan gång sommartid, eftersom jag annars blir ordentligt nerkyld. Det är dessutom lättare att se de gör rätt ovanifrån när jag står på kanten. Med de yngre barnen är jag alltid med i bassängen.

3 kommentarer: