tisdag 4 maj 2010

Trögt

Eftersom jag också läser Munken som sålde sin ferrari, vilken Sara och Camilla tipsat mig om, borde jag stiga upp så tidigt som möjligt om morgnarna för att hinna fundera på dagen som kommer innnan den börjar. Men - både i lördags och söndags sov jag så länge jag ville; första gången på evigheternas evighet. Så både igår och idag morse var det en pina att stiga upp - klockan sju! Vilket är helt galet eftersom jag stigit upp den tiden i princip varje vardag hela skolåret, och niotiden på helgerna de senaste veckorna/månaderna.


Jag är i alla fall glad att jag kom mig upp. Vi hade en riktigt intressant föreläsning av en statsvetare idag som behandlade hållbar utveckling - en samhällsvetenskaplig reflektion. Många intressanta frågeställningar dök upp. Bl.a. fenomenet "inte på min bakgård"; jo, miljön är viktig, men - jag vill ha en ny bil och en ny dator och jag vill inte ha någon vindmölla här nära osv...

Människor i allmänhet ser hållbar utveckling som en ekologisk utveckling - att värna om miljön - men när det kommer till kritan är det nog den egna "välfärden" som kommer allra högst. Situationstecknen eftersom om man kan tycka att leva i en smutsig miljö med kraftigt minskad mångfald och munskydd pga avgaser är välfärd.


Nåja. Kanske jag fått avreagera mig för dagen nu. Har en stor god (och dyr! 1,40€!) kaffekopp här brevid mig och ska sätta mig att läsa här i studentbibban nu, miljöfenomen står på dagens schema. Sen ska jag luncha med några från klassen och i eftermiddag kommer hyresvärden och kollar läget.

Ha en fin dag!

c

2 kommentarer:

  1. Men på helgerna får man no sova ut, de brukar ja också göra!:) Va kul att du ha börja läs den. Den gav mej myki inspiration!:D kram

    SvaraRadera
  2. jo, men jag fattar fortfarande int hur ni kalrar av att stig opp så tidigt?!?! har lyckats för mej två gånger!!!

    SvaraRadera