tisdag 14 december 2010

14.12: Svenska vs. finska

Igår var jag på Aktiabanken här på Kaskisgatan. Jag har varit där förut och alltid talat finska, men den här gången hade jag viktigare ärenden och ville sköta det på svenska. Så jag frågade damen i första båset om hon förstod svenska, men nej, hon ropade genast på en annan. Första sak den andra kvinnan säger är: "Do you speak English?" Då sa jag att det nog går bra att hon pratar finska, så länge jag får prata svenska. Det hela slutade ändå med att vi båda talade finska, och hon berömde min finska och sa att hon själv är så dålig på svenska. Det var ju roligt (att hon tyckte jag pratade bra finska, alltså)!

Inte vet jag nu riktigt vart jag vill komma med det hela, men var dag debatteras det ihärdigt om svenskans ställning i Finland och så vidare. Om att ryska ska läsas i östra Finland, "pakko ruotsi pois" o.s.v. Finlandssvenskarna har fallit i försvarsposition för länge sen.

Min åsikt är att båda språken är jättefina och bra. Svenskan ska förbli ett officiellt språk i Finland, men inte genom "krig".

Och framför allt borde finlandssvenskarna förstå att fördomar och hat inte leder någonvart. Alla bara pratar om hur alla finskspråkiga hatar svenskspråkiga och hur galna alla "finnar" är, våldsamma och alkoholister. Finlandssvenskarna klankar ner på de finskspråkiga minst lika mycket som de finskspråkiga på oss, personligen tror jag mera. Barn i helsvenska byar får hatrelationer till det finska språket och finskspråkiga människor redan innan de ens träffat en sådan person eller lärt sig språket.

Jag förstår inte logiken i det hela.

Jag förstår att alla inte kan vara vettiga nog att förstå att tvåspråkighet är en rikedom, och inget språk är bättre än det andra. (Även om både du och jag kan konstatera en hel del fler människor pratar det ena språket och därför kunde ses som "viktigare".) För annars skulle det vara fred på jorden vid det är laget om alla hade vett.

Men VARFÖR alla dessa fördomar, och VARFÖR ska svenskspråkiga tycka de är så mycket bättre än alla andra?!?! Om man ser en mörkhyad och tycker man är bättre en denne, är det rasism. Nog är det väl då också rasism att tycka språket gör personen, att någon med annat modersmål än en själv automatiskt placeras i ett rödstämplat fack?

Ett annat perspektiv, om den här hela mediekarusellen: NÄR blev världen sån att det är viktigare att bry sig om att man får höra på svenska vad bananen kostar i butiken än att garantera god utbildning, skydd för miljön och stöd åt de fattiga?

Vad är er åsikt i frågan?! Tror inte jag fick ner ens hälften av vad jag menat skriva och bara en bråkdel kom väl ut på ett förståeligt sätt. Summasumarum menar jag att 1) tvåspråkighet är positivt, båda språken är lika värda, svenskspråkiga ska till att börja med sluta upp med sina fördomar och 2) hela frågan har blåsts upp till en höna av en fjäder och det känns ganska barnsligt när det finns viktigare saker att ge mera energi åt. Huvudsaken är väl att vi förstår varandra, right, eikö, eller hur?

Kommentera!!!
c

12 kommentarer:

  1. Jag tycker språkfrågan är väldigt viktig, och jag förstår inte riktigt varför du drar in finlandssvenskar fördomar mot finskspråkiga. Fastän det nog stämmer att många finlandssvenska barn växer upp med en negativ inställning mot finskan, precis samma sak gäller ju då de finskspråkiga och svenskan. Det är tråkigt att det måste vara på det sättet, för precis som du skriver så är tvåspråkighet en rikedom.

    MEN jag anser att språkfrågan bör tas på allvar. För visst vill vi även i framtiden kunna prata svenska då vi besöker läkaren, då vi eventuellt blir inlagda på ålderdomshem, då vi besöker polisstationen... Listan kan göras lång.
    För några år sedan blev togs den obligatoriska studentsvenskan bort, och idag funderar man på att helt slopa skolsvenskan. Vad där nästa steg frågar jag mig då? Att svenskans ställning försvagas är uppenbart. Inte tycker jag heller det är så farligt om jag inte blir betjänad på svenska i en butik, men jag har vid ett antal tillfällen varit tvungen att sköta besök vid hälsovårdare och läkare på finska. Det är för mig, som inte alls har en stark finska, väldigt jobbigt. Jag kan inte uttrycka mig och förklara mina problem, och inte förstår jag allt läkaren säger heller.

    Om jag inte alltid kan få läkarvård på svenska idag, hur ser det då ut om 50 år? Och hur skulle en äldre människa gjort i min situation, som inte kan ett ord finska?

    Skulle kunna skriva så mycket om det här ämnet, men jag slutar här.

    SvaraRadera
  2. Jag rekomenderar att du läser komentarer på olika diskussionsforum så ser du vad en stor del av den finsk språkiga befolkningen anser om svenskspråkiga. De att alla svenskspråkiga skulle tycka att de är bättre än alla andra är just en av de mest typsika fördomar mot oss "finlandsvenskar".

    Jag är själv emot "pakko ruotsi" eftersom jag anser att folk lättare skulle lära sig ett språk om de själv skulle få välja vad de läser, men om man tror att denna debatt endast handlar om den obligatoriska skol svenskan så har man nog inte läst på tillräckligt om ämnet i fråga.

    Du kan ju fråga dig själv ifall du vill att dina barn (om du skaffar barn) ska ha möjligheten att t.ex gå i svensk skola, få läkar vård på svenska, eller prata svenska med sina kompisar utan att bli "mobbade". kan du ärligt säga att du själv eller någon i din närhet aldrig blivit kallad t.ex hurri?

    Jag skulle som jenny i kommentaren ovan kunna skriva hur mycket som helst om ämnet, men slutar också här. Rekomenderar dock att du tar och läsre lite mer om ämnet i fråga, eftersom allt är inte alltid så svart och vitt som man tror.

    SvaraRadera
  3. mm.. nog tycker jag också det är viktigt, förstås, men jag tycker verkligen inte det borde överskugga viktigare frågor. Nog vet jag att finskspråkiga hackar ner på oss också, men varför kan inte vi dra det kortare strået nu och börja med att sluta tycka finska är dåligt?

    jag menar inte (absolut inte) att alla finlandssvenskar skulle tycka att de är bättre än alla andra, men en stor del gör det faktiskt.

    jenny, jag drar in fördomarna för att det är ju där det börjar. mycket.

    jag tycker verkligen inte att ämnet är svartvitt, och jag är nog påläst. detta är min personliga åsikt, tack för din, anna.

    jag antar att vad jag menar är att jag tycker det är tillräcklogt bra som det är nu. sant som jenny säger att svenskans ställning i finland verkar minska hela tiden, men jag tycker att det har blivit för hetsk debatt om detta, att inget vinns genom strid och smutskastning.

    är det någon som förstår mig?

    så länge vi finlandssvenskar tror på vårt språk är väl ingen större oro nödvändig, då kulturen lever vidare. visst vill vi ha all service också på svenska, men jag slopar hellre det än ingen ordentlig service alls, eftersom jag anser alla finländare ändå i något skede av sitt liv borde lära sig någonsånär finska.

    (antar jag har många emot mig but this is how I feel)

    SvaraRadera
  4. åtminstone en sak vill jag kommentera eller rättare sagt påpeka och det är att alla myndigheter som har att göra med svenskspråkiga borde kunna betjäna på svenska. För det kommer situationer när endast modersmålet om ens det fungerar.
    Är som många Solfbor inte så häv på finska men fick i alla fall nytt pass ordnat på finska av polisen i H:fors. Men söndagsmorgonen när Erik plockades ner fungerade varken finska eller engelska för mig och polisen sa: "Olen pahoillani mutta en osaa ruotsia". Jag säger bara att TACK OCH LOV var ambulanspersonalen svenskspråkig! Så enligt mig ingen ordentlig service om den ej går på eget modersmål.

    No hard feelings but THAT'S how I feel

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om det Christer säger, man kan inte få lika bra service om den inte sker på ens modersmål. Fast man nu lär sig finska så pass bra så man klarar sig, så om man inte kan beskriva sina hälsoproblem eller dylikt tillräckligt bra finska, så kanske man inte får den vård som egentligen skulle krävas. Endast för att läkaren och patienten inte riktigt förstår varandra.

    Det allra viktigaste för mig är att jag ska få prata svenska, och att den som betjänar mig ska förstå mig. Jag tycker inte det skulle vara helt omöjligt för en finskspråkig att lära sig att FÖRSTÅ svenskan... Tyvärr verkar många inte förstå någonting.

    Hur man ska göra debatten mindre infekterad... Ja visst är det tråkigt att vi måste kämpa så här för svenskan i Finland. Jag hoppas läget ändras efter riksdagsvalet, och att vi får en mera svenskvänlig statsminister...

    Jag vet inte om jag kan hålla med om att de flesta finlandssvenskar skulle tycka att de är bättre än finskspråkiga. Den uppfattningen har jag nog inte fått.

    Men visst har vi det relativt bra idag, och att det kan bli bättre än så har jag svårt att tänka mig. Men jag är orolig inför framtiden!

    SvaraRadera
  6. Jag håller me om vad dihe andra ha sagt.

    Och som jenny så har jag no int alls den uppfattningen att finlandsvenskar sku tyck di e bättre än finskspråkiga, tycker det är tvärtom! Klart man blir förbannad på dem om de ropar nå skit åt en för att man talar svenska...men int tycker jag ändå att vi tycker vi är bättre.

    Och int bryr jag mig om kassörskan bara talar finska, klart man blir glad om de talar svenska. Men det viktigaste tycker jag är att vi ska få gå i svensk skola och få betjäning på svenska iaf i viktigare ärenden, som t.ex. läkarbesök, polisbesök etc.

    SvaraRadera
  7. "Men VARFÖR alla dessa fördomar, och VARFÖR ska svenskspråkiga tycka de är så mycket bättre än alla andra?!?! Om man ser en mörkhyad och tycker man är bättre en denne, är det rasism. Nog är det väl då också rasism att tycka språket gör personen, att någon med annat modersmål än en själv automatiskt placeras i ett rödstämplat fack?"

    Nä alltså , nä. De e int RASism. Rasism har ju att gör me RASER. Om nånting sku de kuna va chauvinism.

    "NÄR blev världen sån att det är viktigare att bry sig om att man får höra på svenska vad bananen kostar i butiken än att garantera god utbildning, skydd för miljön och stöd åt de fattiga?"

    E ju int direkt bananprise folk e rädda över. De e ju skolgång på svenska, äldrevård på svenska, läkarvård på svenska, att man kan delta i rättsprocesser på svenska, att folk vid nödcentralen kan svenska som folk mest värnar för.

    Sen så ere ju int heller så att staten bara kan bry sig om EN sak samtidigt. God utbildning o skydd av miljön o.s.v. så bryr ju nog sig folk fortfarande om. Jag tycker alla de saker du räkna upp e viktiga + många fler.

    Att de i den offentliga debatten nu mest tas upp språkfrågor har ju inte att göra med att de sku va VIKTIGARE, bara att ämnet på sistone ha blivi aktuellt (igen) i och med kiviniemis lysande politik.
    Och språkfrågan handlar om skydd av en minoritets rättigheter.

    Finns no andra saker som e mer oviktiga som får ännu mer rum i media.

    "Min åsikt är att båda språken är jättefina och bra. Svenskan ska förbli ett officiellt språk i Finland, men inte genom "krig"."
    Fin åsikt! men debatten handlar ju int om vilket språk som e finare eller bättre, annat än på högstadienivå. Att finlandsvenskar vill ha kvar sin rätt att få läkarservice och få delta i rättegångar på svenska i tvåspråkiga eller svenska kommuner, är väl int "krig"? Vad menar du med krig, vilka metoder är "inte okej" nu i språkfrågan? Att vi talar svenska först med försäljare / kundbetjäningspersonal för att visa att vi svenskar finns, och att det löns för företag att anställa personal som kan svenska?

    Att vi visar på grundlagsvidrigheten i Kiviniemis agenda att föra ihop kokkola med Uleåborg? Att vi försöker trygga svensk service?

    "Och framför allt borde finlandssvenskarna förstå att fördomar och hat inte leder någonvart."

    Igen så skulle ja inte säga att det här är ett stort problem. Visst, i nyland finns de grupper av finlandsvesnkar som känns väldigt elitistiska, men överlag sku ja no säg att de e myki vanligare me fördomar o en negativ attityd på finskt håll. Vi ses som en priviligierad elit.

    Men lite finlandsvenskar ja känner har en negativ inställning till finskan, eller fördomar mot finnar. Toleransen borde självklart öka, även på högstadiet, men det är svårt ; vad som är främmande blir också lätt skrämmande.. "vi och dom" tänkande uppstår ofta i byar eller kommuner där den andra språkgruppen saknas.

    Och vill du ändra på det så är det ganska svårt, det är ganska centralt i människans psykologi i yngre ålder att skapa ett "vi och dom" tänkande.

    Jag tror jag aldrig stött på någon som varit negativt inställd till att jag har svenska som modersmål, och då umgås jag med väldigt mycket finskspråkiga, och träffar ännu fler via skolan, så ser det inte som ett så stort problem.

    Tappade lite poängen men språkfrågan är nog inte onödig.

    SvaraRadera
  8. Aj, glömd skriv namn på förra. De e jag, johan! :)

    SvaraRadera
  9. Språkfrågan är inte onödig, men ja känner att man måste komma ihåg att nu inför riksdagsvalet så kommer frågår som dessa upp på tapeten och tyvärr händer det att kandidater använder just språkfrågan som en röstmagnet. Ofta just kandidater som inte har mycket annat att komma med gör blogginlägg som handlar om hur "pakkoruotsi" ska bort etc etc..

    Ja tycker inte heller att tvångssvenskan är en så bra ide i finska skolor på grund av att arbetsgivare ser inte grundskolesvenska som ett bevis på svenskakunskaper och att i de flesta kommuner så existerar inte språktillägg i lönesystemet.

    Så därför borde vi ha valfritt 2ndra språk i finska skolorna som sku fungera som sko vara giltig innom arbetslivet som bevis på att man kan svenska/ryska/whatever, och att språktillägg skulle införas över hela landet i flera yrkesgrupper.

    Hoppeligen skulle detta ge lite mer motivation i språkläsandet.

    I tvåspråkiga kommuner (8%/3000 svenskar) däremot så är det ju lag på att man skall få betjäning på svenska och detta är en sak som måste tryggas och där har kommuner/riksdagen slappat och gjort misstag (jag syftar på uleåborg och kokkola fusionen), de mindre orternas sammanslgning med kokkola har försvagat betydligt betjäningen på svenska i många allmäna instanser. Vad skulle hända om ennu Kokkola går ihop med Uleåborg?

    Nåjå. Ja tänkt no att ja int ska gå me i denhe debatten överhuvutage för om int de blir stora drastiska förändringar i riksdagen, och då menar jag att de stora partierna åker ut o Sannfinnländare och Vapauspuolue kommer in med stora mandat så tror ja int att nå riktit stora förändringar kommer o ske.

    För "Partikurin" e hård och de stora dudsen innom de stora partierna vill int röra svenskan.

    Men nu ska ja avsluta fören ja börjar mala alltfö myki om partikuri etc..

    SvaraRadera
  10. O sen måst ja säga o att de kul me åsikter på bloggarna också o int bara dagensoutfittar.

    SvaraRadera
  11. http://www.youtube.com/watch?v=iuWEk-jXocY

    :(

    SvaraRadera
  12. Jätte bra skrivet Ch!!!
    Jag tycker huvudsaken är att det mest nödvändiga finns på båda språken och att man kan få, ifall det behövs, svensk betjäning.
    Men detta ska inte behöva finnas på varje ställe överallt DIREKT på plats. Ibland kanske man får vänta tills någon kan hjälpa en på svenska. Men det tycker jag är okej.

    Tyvärr är många finlandssvenska snobbiga akademiker som själva vägrar jobba med direkt service å kundbetjäning men själva vill ha svensk betjäning. Det går inte ihop ;)

    H. finlandssvenska med skrakklig finska.. iallafall med grammatiken ;)

    SvaraRadera