torsdag 9 december 2010

9.12: Jultraditioner

Granen ska hämtas med pappa och kläs kvällen innan julafton..

Vi har ganska bestämda jultraditioner och så här brukar julafton se ut hos oss:

kl. 14 Tända ljus på gravar

kl. 15 Julbön i kyrkan

kl. 16 Kalle Ankas jul & Kan du vissla Johanna på SVT m glögg o jultårtor

kl. 18 Julmiddag med ALLT på bordet tillsammans m hela familjen plus fammo&faffa

kl.19.30 Julklappsutdelning

På senare år har det blivit en del justeringar i.o.m. att jag och mina syskon alla har varsin respektive och man ska fira jul på flera ställen. Och jag tycker det här är så jobbigt!! Jag vill ju fira jul med min egna familj och med Andreas, samtidigt som jag verkligen förstår han vill vara med sin familj. I-landsproblem. Får se hur det blir i jul..

Resten av julen brukar fortsätta med pappas släkt juldan plus släktmiddag hos A, julannandan hos mommo och moffa. And that's it.

Hur firar ni jul? Är det viktigt med traditioner eller ändrar ni om mycket? Ska samma saker finnas på julbordet år efter år?

c

red.anm: antagligen mest "jul" i ett inlägg nånsin.

2 kommentarer:

  1. För mig är traditioner jeite jeite viktigt. Som tur har vi lyckats pussla ihop det väldigt bra med Nicke så vi lyckas fira tillsammans och behålla de flesta traditioner som är viktiga för oss båda. Tyvärr har jag blivit tvungen att prioritera bort julbönen men det är nog ärt göra vissa uppoffringar för att kunna få fira tillsammans.

    SvaraRadera
  2. jo... santsant... funderar man borde (efter snart fem år tillsammans) börja med någonslags egen tradition. helst av allt vill man ju ha frid, vilket uppnås bäst kanske genom att bara vara, ett ställe i gången...

    SvaraRadera