tisdag 8 december 2009

upp och ner men ändå lyckligt lottad

Den senaste tiden har jag varit väldigt mycket upp och ner; omvartannat känner jag att livet leker och jag trivs i Åbo och andra stunden är jag nere, trött på tenter och längtar hem. Jag är trött hela tiden, tror jag behöver solterapi och järntabletter. På jullovet ska jag ta mig tid att vara utomhus så mycket som möjligt medan det är ljust ute! Nu händer det bara om jag går till/från skolan mitt i dan, annars hinner mörkret alltid komma innan jag "hinner" ut. Och så ska jag snatta järntabletter av mamma, hihi!

Men..

Jag anser mig vara en väldigt lyckligt lottad person. Jag har en underbar familj som älskar mig och som jag älskar tillbaka. Jag har flera riktigt goda vänner. Jag lever i ett överflöd av kläder och teknisk apparatur, och studiekassan räcker till ordentlig mat – varje dag.

Så här i tiden för julklappsinköp skulle det vara trevligt om alla skulle skänka en tanke till alla de som inte har det lika bra som du och jag. Istället för att slösa enorma summor på materialistiska oförnödenheter kanske man kunde fundera igenom det här med julen – på riktigt?

Istället för en produkt som spelar mindre roll i vår vardag kanske julklappen i år kunde bestå av något som betyder mera för någon annan? Lättare för en själv och mera långsiktigt är det t.ex. att köpa ett presentkort via Internet. På några minuter har du ordnat en betydelsefull present; ett isblock eller ett träd som motar klimatförändringen. Man kan blir fadder åt både barn, utrotningshotade arter eller ekosystem. Genom att köpa en get åt en familj i Afrika kan Du ge ett bättre liv åt en hel familj.

Är det verkligen värt att ersätta en gammal mp3 med en ny iPod när samma summa pengar skulle räcka till poliovaccin för 200 små barn som kanske annars dör? Om det känns för avlägset att hjälpa en medmänniska på annan kontinent föreslår jag att du ger bort en upplevelse istället. Ett minne räcker för livet medan en tröja håller lika länge som modet är kort.


Jag uppmanar bara er alla att fundera, jag dömer ingen.

Ha de bra, snart kommer jag hemhem!!
c

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar