tisdag 28 september 2010

Nominering

7 saker ni inte visste om mig


1. Jag är en enorm humörsmänniska, och jag är väldigt primitiv. Får jag inte sömn, mat, motion och social stimulans mår jag väldigt dåligt och blir på otroligt dåligt humör. Jag kan också ha väldiga humörsvägningar, men dessa tycker jag under senaste år har lyckats kontrollera ganska bra.

2. Jag älskar skolan; speciellt i lågstadiet var jag verkligen i mitt esse. Jag älskar den sociala faktorn i sammanhanget, jag älskar räkneövningar och översättningsmeningar. Och jag tycker i princip allt är intressant, vilket gör att jag hade en låång lista över favoritämnen. Att plugga och läsa på tent är INTE samma sak som att gå i skola.

3. Jag är mycket glad. Ofta. Klart jag är nedstämd och ledsen också nu som då, men det visar jag endast i min ensamhet eller med min bättre hälft. När jag är med människor överlag blir jag glad; närmaste vännerna, klasskompisar, okända.. Och tack för det! Ett gott skratt förlänger livet, som de säger. Jag bjuder på mig själv när jag trivs med folk.


4. Jag har en fetisch med att se och läsa mina favoriter många gånger om. Ex. VÄNNER, har jag alla säsonger på DVD och har sett dem så många gånger att de knappt går att se mera (skivorna är sönder). Vet precis vad som ska sägas och vad som kommer att hända men det är lika bra ändå. Alltid.
Harry Potter har jag läst minst fyra gånger varje bok (och det är sju böcker, har läst vissa både engelska, finska och svenska, och de är flera hundra sidor långa). Jag älskar att se Sagan om Ringen trilogin, och gråter fortfarande vid samma ställen varje gång.

5. Jag är en riktig livsnjutare.
Flera gånger per dag kan jag stanna opp och tänka t.ex. "oj jestas vad naturen är vacker", eller "nog är jag lyckligt lottad". Jag tänker ofta tyst för mig själv när jag ser på min sambo att han är alldeles för bra för mig, och jag njuter enormt av både sällskap och ensamhet. Jag njuter av att läsa mattidningar och sen laga och äta mat. Jag kan, trots att jag har tonvis med måsten, stänga av allting, slänga mig på soffan med ett glas vin och en bra film och bara njuta av att vara.

6. Jag kommer väldigt lätt överens med folk. Jag tror inte att det någonsin har skärt sig totalt mellan mig själv och någon. Jag är väldigt blyg inför främlingar, men när väl presentationerna är överstökade är jag nog ganska öppen och hittar lätt samtalsämnen. Kanske det är för att jag själv har så många intressen och ogillar så få saker, att något av det måste matcha den andras? Och när jag själv kanske tycker mindre bra om en person, så försöker jag att inte tänka på det "dåliga", för då blir det bara värre.
Och så är jag konflikträdd, för jag vill verkligen inte göra någon ledsen. Debatter är en annan sak, och där står jag tydligt och klart för mina åsikter.


7. Jag är enormt orolig, konstant, för att något ska hända mina nära och kära.
Familjen och Andreas tänker jag på varje dag, och om de ska resa någonstans eller liknande är jag jättenervös att något ska hända. När mamma inte har sagt att hon ska handla efter jobbet och blir sen, blir jag genast orolig att hon varit med om en bilolycka. Jag är konstant orolig för mina familjemedlemmars sjukdomar. Om någon, min familj eller kompisar, inte svarar i telefon eller jag annars inte får kontakt med dem, blir jag hysteriskt orolig att något har hänt.
Och jag saknar mina nära och kära, ofta. Helt plötslig kan jag få en jobbig känsla i magen att jag saknar någon, t.ex. en kompis, jag inte sett på länge.


Egentligen ska jag nu nominera sju personer vidare, men de flesta har redan gjort detta, så jag tror vi nöjer oss såhär.
c

1 kommentar:

  1. Ojdå! Det här sista får du nog lov att ta det lite lugnare med! Vi klarar oss nog! Fin bild av Kille, ska försöka få den som bakgrund

    SvaraRadera