onsdag 27 oktober 2010

Våga säga NEJ

Så löd en mycket omfattande och välkänd kampanj som pågick under mina första år i tonåren. Budskapet var då att våga säga nej till droger och våld; tror det var Svensk Ungdom eller liknande som kommit på idén. Men det är viktigt att komma ihåg att säga nej till annat också. Jag, och kanske större delen av kvinnliga sidan i min släkt, är lysande exempel på motsatsen, exempel på såna personligheter som alltid vill vara alla till lags.

Ibland måste man vara lite "egoistisk" och tänka bara på vad vill just JAG göra. Är det verkligen så att JAG måste fara och göra det här, hämta det där? Finns det ingen annan än JAG som kan fara på det mötet, som kan baka den kakan? Vill JAG verkligen vara med kompisarna ikväll igen, eller kanske jag vill vara hemma och vila?

Tror vi alla kunde vara lite mer egoistiska i just den synpunkten, speciellt jag själv. Det är ju ändå ens eget liv, ens egna val. Alla har vi måsten och saker vi inte "slipper undan", men jag har ett tips angående dem: om man väljer att se positivt på den sortens saker (skola, hushållsgöron, följa lagen etc.), så blir de också mycket lättare att göra. Resten av alla "måsten" har faktiskt sin plats inom sitationstecken.

MEN, ikväll är jag glad att jag faktiskt sa JA till en sak jag skulle ha viljat säga nej till, nämligen att vara med och spela volleyboll för Dendriticum. Det var riktigt roligt, jag gjorde inte bort mig och vi vann! :)

c

1 kommentar:

  1. Ahaa, du va själv med å spela volleyboll? Trodd du bara sku å si på jag :D häftigt! grattis till vinsten!

    SvaraRadera