Alltid nu som då, ibland oftare, ibland mer sällan, men minst en gång i veckan blir det att luncha med klassen. Och allt som oftast då detta händer, så kan jag inte ungå att föreställa mig hur en utomstående person skulle uppfatta våra samtalsämnen.Vi pratar om allt, och vad vi än talar om så får det en biologisk vridning. Det är så undehållande, då man aldrig vet exakt när det tar den som vissa skulle tycka osmakliga eller tråkiga vändning, men det bara gör det. Vanliga samtalsämnen som familj och sömnvanor blir att handla om matspjälkning och miljöpåverkan.
Man kan kanske kalla det yrkesskada, då man tänker allt på en biologisk, psykologisk eller kemisk nivå. Har nån annan samma problem? Funderar ekonomer på allt i ekonomiska termer och lärarna går omkring och tänker på inlärningsmöjligheter?
När man träffar en person första gången, tänker
a) en kosmetolog vilket smink som passar bäst till dennes hy
b) en biolog vilka gener som gett upphov till denna skapelse
c) en affärsman hur han bäst ska kunna förföra denne till att köpa den erbjudna produkten - även utanför arbets-/studieförhållanden?
Nu har jag funderat färdigt för idag.
c
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar