torsdag 11 november 2010

Klurighet och Kompetens

Hoho, nu är tenten färdigskriven, så nu ska jag sluta tjata om den. Strax. Tyckte den var lite knepig, först trodde jag att jag bara sku kunna svara på en fråga, men det slutade med svar på alla, sju sidor och två och en halv timme! Så länge har jag aldrig skrivit ett prov, förutom i studenten förstås...

Det var en riktigt klurig tent, för i alla frågor var ungefär halva frågan var cellbiologi, alltså vad boken hade handlat om. Men hälften var sen ekologi, tyckte jag i alla fall, för därifrån drog jag mer än hälften av texten! På tal om ekologi ligger vår ekologiprofessor på sjukhuset med en stroke, enligt rykte. Tråkigt såntdär.

På tal om lärare har vår professor i djurfysiologi har en kärleksfull relation till både latinska och finska uttryck. Bl.a. dyker "in vivo", "de facto" och "korjaan" upp rätt frekvent. Lite roligt tycker jag, då alla lärare tycks ha något eget sätt att lära ut. En annan professor använder varje lektion sina händer som dockor för att visa bl.a. hur cilier flaxar och amöbor äter. Dock gör det dem inte mindre kompetenta; 90% av de lärare jag kommit i kontakt med här på universitetet har faktiskt varit mycket duktiga. Tyvärr är den resterande 10% helt botten.

c

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar