onsdag 10 november 2010

Läran om livet


Man kan tycka att läsa på tent är det värsta som finns, och visst, inte är det ju roligt precis. Men - när man studerar ett ämne man verkligen är intresserad av går det mycket lättare. Som nu när jag läser på LIFE-tenten; om jag hela tiden skulle tänka på att "jag måste kunna det här på fredag" och stressa över det skulle det vara mycket jobbigare. Istället tillåter jag mig fascineras av livets mysterium och det blir genast otroligt mycket intressantare.

Visste ni t.ex. att spindeln, för att få näring, 1) fångar bytet i nätet (det visste ni). 2) pickar in en extremitet och sprutar in enzymer i offret, som börjar bryta ner den inre strukturen så att spindeln ska kunna tillgodogöra sig näringsämnena. 3) spindeln sticker in extremiten i bytet igen och suger ut de näringsämnena, färdiga att metaboliseras i sin egen kropp. 4) De djur man ser fångade i spindelnät (t.ex. flugor) är bara tomma skal. Fantastiskt!


c

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar